شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

پوسیدگی بیشتر در ارتودنسی بارداری

لبخند زدن یکی از اولین راه های ایجاد ارتباط در تعاملات اجتماعی است. شکل ظاهری دهان و دندان هنگام لبخند زدن، یکی از اولین مواردی است که توجه مخاطب را به خود جلب می کند و بسته به وضعیت بهداشتی و زیبایی ظاهری، می تواند موجب دلزدگی مخاطب و یا جذب علاقه او به ادامه ارتباط شود.

پوسیدگی بیشتر در ارتودنسی بارداری

۴,۴۸۲ بازديد

نظافت و رعایت بهداشت دندان در دوران ارتودنسی

 Grooming_during_orthodontic
رعایت نکات بهداشتی و حفظ نظافت دندان ها در طول دوران ارتودنسی اهمیت بسیاری دارد، برای نظافت دندان ها با دستگاه ارتودنسی ثابت، از مسواک های مخصوص بین دندانی استفاده می شود. با استفاده از این نوع مسواک باید به دقت فضای بین دندانها و سیم دستگاه را تمیز کرد. استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از هر وعده غذایی باعث می شود تا قطعات غذا بین سیم و براکت ها گیر نکند. گیر کردن مواد غذایی بین دندان ها و دستگاه ارتودنسی، مسأله ای جدی است و باید پس از هر وعده غذایی آن را رفع کرد؛ زیرا این باقی مانده های غذا باعث تولید اسید و پوسیدگی دندان ها می شود. علاوه بر این ایجاد پلاک و جرم روی دندان ها باعث دو رنگ شدن دندان ها پس از برداشتن دستگاه ارتودنسی خواهد شد.

 

انواع ارتودنسی


یکی از روش های اصلاح طرح لبخند ارتودنسی به شکل متحرک می باشد .این دستگاه های ارتودنسی در واقع، یک قالب شفاف است که برای دندان های هر فرد به طور اختصاصی تهیه می شود. مزیت استفاده از این دستگاه های متحرک ارتودنسی این است که فرد به راحتی می تواند در زمان غذا خوردن آن را خارج کرده و پس از نظافت کامل مجددا در دهان قرار دهد. نظافت و مسواک زدن با ارتودنسی متحرک بسیار آسان تر است. دستگاه ارتودنسی متحرک به دلیل عدم وجود براکت و سیم، و ظاهر شیشه ای و شفافی که دارد، جلوه زیبایی ایجاد می کند و مورد استقبال نوجوانان و جوانان واقع شده است؛ اما باید توجه داشته باشید که نوع مناسب ارتودنسی باید طبق دستور دندان پزشک انتخاب شود. در شرایطی که نا مرتبی و بی نظمی دندان ها بسیار شدید باشد، استفاده از ارتودنسی متحرک ، کمکی به بهبود وضعیت دندان ها نمی کند.

 

بهترین زمان انجام ارتودنسی


بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی دندان زمانی است که تمامی دندان های شیری کودک رشد کرده باشد. دندان ها و استخوان های آرواره کودک در این سنین انعطاف پذیری کافی را دارد و به خوبی به درمان ارتودنسی پاسخ می دهد و هزینه ارتودنسی در این دوران پایین تر می باشد . به طور کلی سنین 12 تا 15 سال دوره طلایی برای درمان ارتودنسی است. پس از آن با افزایش سن، ممکن است درمان بی نظمی دندان ها با تاخیر و به کندی انجام شود.

 

ارتودنسی در چه افرادی امکان پذیر نیست؟


بسیاری از مراجعه کنندگان در سنین بالا تصمیم به انجام ارتودنسی می گیرند این افراد باید توجه کنند به دلیل اینکه رشد فک و دندان ها به پایان رسیده است، انجام هر کاری در این سن ممکن نیست. اما اگر ارتودنسی در این سنین با هدف ردیف کردن دندان هاباشد قابل انجام است البته به شرطی که لثه های سالمی داشته باشند

 

افرادی که دچار پوسیدگی دندان و پلاک و جرم میکروبی هستند، ابتدا باید برای ترمیم پوسیدگی دندان های خود به دندان پزشک مراجعه کرده و پس از درمان کامل نسبت به شروع ارتودنسی اقدام نمایند.

 

درمان ارتودنسی و بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری یکی از دغدغه های خانم ها در دوران بارداری نگرانی درباره وضعیت دندان ها و ادامه درمان ارتودنسی، مطمئناً خانم های بسیاری هستند که در طول دوره درمان ارتودنسی، متوجه می شوند که به زودی قرار است، مادر شوند. بارداری یک موهبت الهی است و قطعاً هر خانمی در این دوره، خوشحال خواهد بود اما نگرانی درباره وضعیت دندان ها و ادامه درمان ارتودنسی، مطمئناً به سراغشان می آید. البته این نگرانی تنها بخش کوچکی از تداخلات بارداری و ارتودنسی است. نگران ادامه درمان ارتودنسی نباشید، هیچ مانعی برای ادامه درمان ارتودنسی وجود ندارد اما باید صبرتان را بیشتر کنید چرا که درمان ارتودنسی در زمان بارداری، سختی های مخصوص خود را دارد. در ادامه بیشتر به موضوع ارتودنسی در زمان بارداری می پردازیم.

 

اهمیت سن بارداری در درمان ارتودنسی

متخصص ارتودنسی

 

سن ارتودنسی در دوران بارداری مشخص کننده نوع درمان شما خواهد بود. در سنین پایین تر اصلاحات فکین صورت می گیرد و در سنین بالاتر، موقعیت های دندانی فیکس می شوند. سن بارداری از این جهت اهمیت دارد که نوع درمان شما را مشخص می کند. هر زمانی که متوجه بارداری شدید، به دندان پزشک زیبایی خود اطلاع دهید تا نوع درمان و داروهای شما را تغییر دهد.

 

پوسیدگی بیشتر در ارتودنسی بارداری

ازآنجایی که مادران باردار، مواد قندی بیشتری در این دوره استفاده می کنند، دندان هایشان در معرض پوسیدگی بیشتری قرار می گیرد. در این دوره باید بهداشت دهان را بیشتر از گذشته رعایت کنند تا از هرگونه پوسیدگی دندانی پیشگیری کنند. از طرفی در زمان بارداری محیط دهان بیشتر از گذشته، اسیدی خواهد شد. به همین دلیل دندان ها در معرض پوسیدگی بیشتری قرار می گیرند. از دندان پزشک خود بخواهید برای تمیز نگه داشتن دندان هایتان، محلول های شستشوی مناسبی را به شما معرفی کنند که هیچ گونه خطری برای جنین نداشته باشد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.