جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

ریورس بایت چیست؟

لبخند زدن یکی از اولین راه های ایجاد ارتباط در تعاملات اجتماعی است. شکل ظاهری دهان و دندان هنگام لبخند زدن، یکی از اولین مواردی است که توجه مخاطب را به خود جلب می کند و بسته به وضعیت بهداشتی و زیبایی ظاهری، می تواند موجب دلزدگی مخاطب و یا جذب علاقه او به ادامه ارتباط شود.

ریورس بایت چیست؟

۴,۵۶۶ بازديد

ارتودنسی چیست 

برای داشتن لبخند هالیوودی در مواردی که دندان ها بی نظم و بهم ریختگی داشته باشند تنها راه درمان ارتودنسی دندان ها می باشد و استفاده از روش های دیگر مانند لمینت دندان روش مناسبی برای درمان و اصلاح نامنظمی دندان ها نمی باشد 

در بهم ریختگی شدید دندانها، یا دندانهای نیش بیرون زده و یا دندانهای نیش بالاتر از دندانهای دیگر قرار دارند و یا ناهنجاری ها فکی و یا اورلپ های شدید و روی هم آمدن زیاد دندانها و یا فاصله بیشتر از 4 میلیمتر دندانها و یا  در سنین پایین امکان انجام درمانهای کامپوزیت و لمینت به هیچ وجه مجاز نیست و درمان انتخابی 100% ارتودنسی است.که برای انتخاب یکی از روش های درمانی نیازدارید که به  دندانپزشک خوب در تهران مراجعه نمایید تا نتیجه بهتری بگیرید 

در روشهای معمول ارتودنسی روی هر دندان براکت گذاری میشود  و دندانها به وسیله سیم و کشهای مخصوص به مرور زمان به جایگاه درست خود منتقل میشوند.
در صورتی که شکل و آناتومی دندانها، فارغ از جایگاه قرارگیری دندان زیبا و استاندارد باشد بهترین روش درمانی استفاده از ارتودنسی می باشد .در صورتی که دندان ها از نظر ظاهری مشکل داشته باشند  بعد از انجام ارتودنسی و منظم کردن، دندانها حالت تورفته و رو به داخل خواهند داشت که اصلا نمای زیبایی به لبخند نخواهد داد، در این موارد باید سایز دندانها با درمانهای زیبای درشتتر شوند و ارجحیت با درمانهای کامپوزیت و لمینت خواهد بود و نه ارتودنسی.

درمتدهای قدیمی درمان ارتودنسی فقط با براکتهای فلزی رنگ انجام میگرفت اما به علت نمای نازیبا و عدم امان حضور در اجتماع برای سنین بالاتر با براکتهای فلزی متدهای جدید ارتودنسی به شکل ارتودنسی نامرئی یا سرامیکی و نامرئی طراحی شده اند.

طول درمان ارتودنسی دندان


به طور کلی طول دوره درمان و روش درمان برای هر فرد با توجه به میزان انحرافات و ناهنجاری هر فرد متفاوت می باشد. از روش هایی مانند لمینت دندان، ایمپلنت دندان،ارتودنسی استفاده می کنند . مهمترین عوامل تأثیرگذار در طول دوره درمان ارتودنسی به این ترتیب است که هر چقدر جوان تر باشید، دوره درمان ارتودنسی زمان کمتری نیاز خواهد داشت زیرا بافت‌های استخوانی کودکان و نوجوانان بر خلاف بزرگسالان در حال رشد است و زودتر با تغییرات منطبق می‌شوند. همچنین سلامت دندان از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد در واقع هر گونه بیماری یا عفونت قبل یا در طول دوره ارتودنسی می ‌تواند بر روی نتیجه مؤثر ارتودنسی تأثیرگذار باشد. از این رو باید قبل از انجام ارتودنسی دندان کلیه بیماریهای لثه و پوسیدگی های دندانی برطرف شوند. همچنین وجود دندان های نهفته یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد یعنی چنانچه بیماری دارای دندان نهفته باشد، مدت زمان درمان ارتودنسی می‌تواند بیشتر به طول بیانجامد.

مراحل ارتودنسی 

  • قالب گیری برای ارتودنسی 

اولین مرحله از ارتودنسی دندان، مرحله قالب گیری است که در این مرحله متخصص ارتودنسی پس از معاینات دقیق بالینی و رادیوگرافیک از دندان های بیمار قالب گیری می کند تا وضعیت دندان ها را در ابتدای درمان ارتودنسی ثبت نماید.

انواع ناهنجاری های دندانی 

  • بیرون زدگی دندان ها

 درمان این نوع بیماران نه تنها ظاهر بیمار را اصلاح می کند، بلکه با درمان ارتودنسی این نوع دندان ها از صدمه و آسیب دیدن حفظ می شوند چرا که بسیار خطرناک می باشند و بیمار با کوچکترین تصادف و یا ورزش رزمی ممکن است به دندان هایش صدمه بزند.

  • دندان های خیلی نامرتب 

اگر فک بیمار کوچک باشد و کمبود فضا داشته باشد در این صورت نمی توان دندان ها را در جای خود قرار بگیرند در این نوع درمان ها ممکن است متخصص ارتودنسی یک یا دو دندان را یا بعضی از دندان ها را بکشد که بتواند فضای کافی را برای دندان های دیگر جهت قرارگرفتن و یا چیدمان ایده آل ایجاد کند و دندان های دیگر بتوانند با ترتیب مناسبی سر جای خود قرار بگیرند.

  • دندان نهفته

 در برخی بیماران بزرگسال یکسری دندان ها به دلیل دیرافتادن دندان های شیری و یا کمبود فضا در استخوان محبوس می شوند و یا اینکه بالاتر از لثه رشد نمی کنند.

  • دندان  ناقرینه

 قرار نگرفتن دندان های فک بالا و پایین روی هم بصورت ایده آل- خصوصاً هنگامی که دهان بسته می باشد دندان ها کاملاً مشخص و بیرون زده و ناقرینه می باشند و ترتیب و ظاهر خوبی ندارند.
 

  • ریورس بایت

 زمانی که دندان های فک پایین جلوتر از دندان های فک بالا باشد و یا به عبارت دیگر دندان های بالا داخل دندان های پایین قرار بگیرد.

  • اوپن بایت

 در صورتی  که فقط قسمت های خلفی فک بالا و پایین روی هم همپوشانی دارند و قسمت قدامی دندان ها روی هم قرار نمیگیرد.

  • آندر بایت

زمانی که اختلاف فک بالا و پایین به فاصله بسیار زیادی از هم می باشد 

  • کراس بایت

بهترین حالت قرار گرفتن دندان ها ،جفت شدن دندان های فک بالا و پایین به این صورت است که دندان های فک بالا کاملاً کلیه دندان های فک پایین را دربربگیرد یا به عبارت دیگر دندان های فک پایین باید زیرمجموعه ای ازدندان های فک بالا باشد. اگر دندان فک بالا بصورتی باشد که داخل دندان فک پایین قرار بگیرد این نوع ناهنجاری را کراس بایت می گویند.

  • فاصله بین دندان ها 

گاهی اوقات بین دندان های قدامی و خلفی فضای بیش از اندازه می باشد بصورتی که به مرور زمان لثه ها در آن ناحیه با تحلیل روبرو خواهد شد. درمان های ارتودنسی در این مرحله به چند قسمت تقسیم می شوند. اگر بیمار دچار ناهنجاری های فکی باشد بهتر است که درمان های ارتودنسی را قبل از جهش رشدی -در دخترها 9 تا 11 سال (قبل از قاعدگی) و در پسرها تا قبل از13 سالگی می باشد- قابل انجام است. به این دلیل که در این مرحله جهش رشدی هنوز اتفاق نیافتاده است و استخوان ها بصورت خمیر بسیار نرمی هستند و در صورت ناهنجاری استخوانی متخصص ارتودنسی قادر است کلیه حرکات ارتوپدیک فکی را مهار، رشد فکین را تغییر داده، ناقرینگی و یا قرینه سازی فکین را امکان پذیر کند. اما در سنین بعد از جهش رشدی مثلاً در دخترها بعد از قاعدگی و در پسرها بعد از13 سالگی تغییرات استخوانی به سختی انجام پذیر خواهد بود و شاید هم انجام پذیر نخواهد بود چرا که رشد استخوان ثابت شده و اگر بیمار دچار ناهنجاری های فکی و اسکلتالی باشد ممکن است به درمان های سخت جراحی در سنین 18 سالگی به بعد که رشد استخوانی در آنها ثابت می شود امکان پذیر باشد و یا اینکه با کشیدن دندان ها به درمان های جبرانی ارتودنسی بیانجامد.

بهترین زمان ارتودنسی 

زمانی درمان ارتودنسی را می توان آغاز کرد که دهان و دندان به یک بهداشت ایده آلی رسیده باشد. یکی از فرآیند طرح درمان ارتودنسی آماده سازی دهان و دندان می باشد. هرگونه ناهنجاری دندانی، پوسیدگی، جرم و پلاک روی دندانها، پوسیدگی های عمیق، پرکردگی های شکسته شده، ریشه های شکسته شده و هرگونه آلودگی و عفونت داخل دهان باید قبل از شروع درمان ارتودنسی توسط دندانپزشک عمومی و دندانپزشک زیبایی اصلاح شود و حتماً آموزش های لازم به بیمار جهت نگهداری بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی از قبیل شستشو با محلول آب و نمک، دهان شویه، مسواک های بین دندانی ارتودنسی، نخ دندانارتودنسی و تغذیه مناسب داده شود. مسلماً بیمارانی که در طول درمان ارتودنسی بهداشت پایینی دارند با مشکلات بسیاری در طول مسیر ارتودنسی مواجه خواهند شد و مسلماً دندان های آنها بیشتر مستعد پوسیدگی خواهد شد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.