چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

موارد مطلوب و غیر مطلوب در مورد دندان و طرح لبخند شما کدامند؟

لبخند زدن یکی از اولین راه های ایجاد ارتباط در تعاملات اجتماعی است. شکل ظاهری دهان و دندان هنگام لبخند زدن، یکی از اولین مواردی است که توجه مخاطب را به خود جلب می کند و بسته به وضعیت بهداشتی و زیبایی ظاهری، می تواند موجب دلزدگی مخاطب و یا جذب علاقه او به ادامه ارتباط شود.

موارد مطلوب و غیر مطلوب در مورد دندان و طرح لبخند شما کدامند؟

۴,۴۲۶ بازديد

اصلاح لبخند لثه ای


بدون شک داشتن لبخند زیبا یکی از المان­های مهم و مورد توجه در زیبایی و شادابی چهره محسوب میگردد. داشتن دندان‌هایی مرتب و سفید با پوشش کامل لثه و برخورداری از لبهایی زیبا و متناسب در این موضوع خیلی مهم است.

با این حال در برخی از موارد مشاهده شده است که برخی از افراد هنگام خنده با مشکل نمایان نشدن دندان‌ها به دلیل بافت بزرگ لثه مواجه می شوند که در اصطلاح گفته می­شود که این افراد مبتلا به عارضه خنده لثه­ ای هستند. این موضوع باعث عدم ایجاد طرح لبخند زیبا می‌شود به همین دلیل روش های درمانی اصلاح طرح لبخند لثه ای توسط دندانپزشکان امروزه بسیار متداول شده است.

لبخند لثه‌ای به طرح لبخندی گفته می‌شود که در آن بیشتر از سه یا چهار میلی‌متر از لثه در هنگام لبخند زدن نمایان شود. عوامل گوناگون دندانی، فکی می‌تواند علت بروز  لبخند لثه‌ای باشد. در واقع، بعضی افرادی که از عارضه لبخند لثه‌ای رنج می‌برند همیشه سعی می‌کنند با دهان بسته بخندند یا اصلاً نخندند. خوشبختانه امروزه روش‌های متعددی برای رفع این مشکل بسیار شایع وجود دارد.

لبخند لثه‌ای می‌تواند به علت یک یا چند عامل مربوط به خود لثه‌ها یا دندان‌ها و یا حتی لب و فک باشد. هر یک از این قسمت‌ها نیاز به روش متفاوتی برای برطرف کردن مشکل لبخند لثه‌ای دارد. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به برخی از روش‌هایی که می‌توان برای اصلاح طرح لبخند لثه‌ای از آن استفاده کرد.

اصلاح لبخند لثه ای


لبخند لثه‌ای ناشی از مشکلات فک

گاهی اوقات طول فک بالایی (ماکسیلا) نسبت به اندازه صورت، خیلی بزرگ است. به این حالت در اصطلاح «رشد بیش از حد عمودی فک بالا»  یا VME گفته می‌شود. اگر لبخند لثه‌ای به این علت باشد، لازم است برای اصلاح آن، جایگاه فک از طریق یک عمل جراحی به نام جراحی ارتوگناتیک (اصطلاحی مرکب از «ارتو» به معنی صاف کردن و «گناتوز» به معنی فک) تصحیح شود. از میان تمامی روش‌هایی که در این مقاله برای اصلاح طرح لبخند لثه‌ای ذکر می‌شوند، جراحی فک از همه پیچیده‌تر و دشوارتر است، اما در عین حال می‌تواند نتایج بسیار خوب و ماندگاری حاصل کند.


راه­ های درمان اصلاح طرح لبخند لثه‌ای


اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که از داشتن لبخند لثه ­ای رنج برده و به دنبال اصلاح طرح لبخند خود هستید، در قدم اول می‌بایست از یک دندانپزشک زیبایی مشاوره بگیرید و در صورت تشخیص بهترین دندانپزشک زیبایی مبنی بر عمل جراحی، اقدام به جراحی و اصلاح طرح لبخند لثه‌ای نمایید.

در کلینیک تخصصی ارتودنسی دکتر آشتیانی، برای اصلاح طرح لبخند لثه‌ای ابتدا وجود مشکلات فک در شما بررسی می‌شود و در صورتی که مشکلات فک منجر به ایجاد لبخند لثه‌ای شما شده باشد، جراحی فک جهت اصلاح لبخند تجویز می‌شود. اگر مشکل از فک نبوده و کوچکی دندان و یا هایپرتروپی (طول زیاد لثه) علت نمایان شدن بیش از حد لثه باشد، با روش‌های جراحی با لیزر و یا الکتروسرجری به افزایش طول تاج پرداخته می‌شود و در نهایت اگر مشکل فقط به بالا بودن زیاد لب مربوط باشد، با جراحی و یا بوتاکس موقعیت لب پایین آورده می‌شود.

روش جراحی فک  در اصلاح لبخند لثه ای


جراحی فک به منظور اصلاح نامتقارن بودن فک‌ها و سایر نقایص مادرزادی اسکلتی و دندانی انجام می‌شود. این جراحی را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد تا موقعیت دندان‌ها، استخوان‌های فک و سایر بافت‌های سخت و نرم مرتبط با فک‌ها اصلاح شود و ارتباط آناتومیکی آن‌ها به بهترین شکل ممکن تصحیح گردد. جراحی ارتوگناتیک می‌تواند با هدف جابه‌جا کردن فک‌ بالا یا پایین و یا هر دوی آنها به منظور اصلاح بدشکلی اجزای صورت و دهان در بیمار انجام شود.

جراحی فک همراه با درمان ارتودنسی

در بعضی از موارد بهتر است برای کوتاه‌تر کردن دوره درمان، کاهش احتمال بازگشت نتایج و افزایش دوام و ماندگاری نتایج به دست آمده از درمان ارتودنسی، این روش درمانی همراه با جراحی فک انجام شود. به خاطر داشته باشید که فردی که عمل جراحی فک انجام می‌دهد همیشه باید قبل و بعد از این عمل، یک دوره ارتودنسی را هم طی کند. معمولاً هر بیمار قبل از عمل جراحی فک به مدت 12 تا 18 ماه و بعد از آن به مدت 6 تا 12 ماه، دوره ارتودنسی خواهد داشت. با این حال شرایط برای هر بیمار کاملاً منحصر به فرد است و برنامه درمانی او به صورت اختصاصی بر اساس نیازها و علایق او تنظیم می‌شود.

اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند


اصلاح طرح لبخند ، مجموعه ای از روش های زیبایی را شامل می شود که به رفع عیوب خنده و هم چنین مواردی از قبیل موارد زیر کمک می کند:

  • شکاف بین دندان ها
  • تغییر رنگ دندان ها
  • کجی دندان ها
  • شکستگی دندان ها

برای اصلاح طرح لبخند باید به نکاتی مثل: ظاهر صورت، رنگ پوست، رنگ مو،ویژگی های دندان ( رنگ، پهنا، طول، شکل و جلوه)، بافت لثه و لب ها توجه داشت. اصلاح طرح لبخند به دلایل بسیار بر اساس اولویت شما در نظر گرفته می شود.

اصلاح طرح لبخند بیشتر با هدف زیبایی انجام می گیرد، اما در واقع به رفع مشکلات ظاهری دندان ها نیز کمک می کند.

موارد مطلوب و غیر مطلوب در مورد دندان و طرح لبخند شما کدامند؟ توجه به موارد زیر ضروری می باشد:

توجه به رنگ دندان
پر کردن دندان به وسیله آمالگام، نقره با نوع طبیعی آن، و ترمیم رنگ دندان در هنگام بلیچینگ  باعث بهبود رنگ دندان های پر شده و تیره شود. اهمیت و توجه به رنگ دندان، درجه درخشندگی آن،  پروسلین ونیر، تاج دندان، فواصل، پیوند کامپوزیت و ایمپلنت دندان  از عوامل مهم در این کار می باشند.توجه به رنگ دندان و تیره و بد رنگ بودن آنها، ممکن است به دلیل پیری و آسیب های دهانی باشد. میزان درجه درخشندگی در بلیچینگ و ونیر به رنگ پوست و مو بستگی دارد. پزشکان زیبایی به دنبال ایجاد تعادل در شفافیت دندان ها، طرح لبخند زیبا و حفظ ویژگی های رنگ طبیعی دندان هستند.

هماهنگی و تعادل دندان ها
هم اندازه نبودن، و یا وجود فواصل میان دندان ها در صورت نیاز با ارتودنسی و یا ونیر اصلاح می شوند.

دندان های از دست رفته و شکسته
شکستگی دندان ها مستقیما بر زیبایی ظاهر شما تاثیر منفی می گذارند، و خطر پوسیدگی دندان ها از افزایش می دهند، پس روش جایگزین مناسب می تواند بخش جدایی ناپذیر زیبایی صورت و سلامت شما باشد. دندان های از دست رفته را می توان با ایمپلنت های دندانی، پر کننده ها و یا پروتزهای جزئی  دیگر جایگزین کرد.

هماهنگی و تعادل
دندان های نابرابر، تراشیده شده و ترک خورده، به بهبود کلی لبخند و زیبایی آن تاثیر می گذارند.

لب ها، طرح لبخند و گونه ها
صورت بد شکل و یا پیر می تواند با اصلاح طرح لبخند و مراحل چندگانه ی ارتودنسی و یا جراحی فک و صورت جوان تر و زیبا تر به نظر برسد.

عوامل تاثیر گذار در اصلاح طرح لبخند


علاوه بر رنگ، تراز و تعادل دندان ها  که در جلوه ظاهری زیبا تاثیر گذار هستند، عوامل دیگری بر این نمود ظاهری تاثیر می گذارند که موارد زیر را شامل می شود:

  • طول دندان


درمان دندان های کوتاه تر با تغییر شکل و تغییر اندازه طولی دندان های جلو، با پیوند کامپوزیت و یا پروسلین ونیر انجام می شود. اگر طرح لبخند زیبایی ندارید، طرح لثه ها و طول ظاهری دندان ها به روش لیزر اصلاح می شوند.

بزرگ شدن طول دندان ها همچنین  بر زیبایی  صورت شما تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، دندانهای صاف، طولانی و مربعی شکل تاثیر و زیبایی لبخند را دو چندان می کند.

چگونگی حفظ نتیجه اصلاح طرح لبخند


مراحل  زیبایی دندان مستلزم مراقبت های دهانی منظم است. بلیچینگ دندان باید در صورت نیاز به منظور حفظ و نگهداری و درخشندگی دندان تکرار شود، زیرا لمینت دندان ونیر ممکن است تراشیده، شکسته و یا نیاز به جایگزینی داشته باشد. پیوند کامپوزیت می تواند باعث بالا رفتن امکان جایگزینی و پر شدگی دندان ها شود. تاج های دندانی پس از 10 تا 15 سال نیاز به جایگزینی دارند، پس  برای رسیدن به نتایج مطلوب مورد نظر ،در انتخاب مواد و پزشک خود دقت کنید.

نخ دندان : استفاده مرتب از نخ دندان می تواند باعث از میان بردن پلاک های دندانی و آلودگی ها شده، همچنین از پوسیدگی آن ها به طور چشمگیری جلوگیری کند

استفاده از دهان شویه بدون الکل ،استفاده از دهان شویه های الکلی می تواند پیوندهای ونیر و تاج دندان را از بین ببرد.

هزینه اصلاح طرح لبخند

هزینه اصلاح طرح لبخند به چه عواملی بستگی دارد؟


طول دوره درمان برای اصلاح طرح لبخند ، پزشک معالج، محل زندگی، بیمه درمانی، وضعیت سلامت دهان و دندان شما عوامل مهم در تعیین هزینه اصلاح طرح لبخند می باشد.

از خوردن و آشامیدن چه چیزهایی اجتناب کنیم؟


از مصرف غذاهایی که قند بالایی دارند به منظور جلوگیری از ایجاد حفره های دندانی پرهیز کنید. مصرف انواع قهوه، نوشابه و  نوشیدنی های حاوی الکل و چای را کم کنید.

مراقبت های بعد از اصلاح طرح لبخند


از جویدن مواد غذایی سفت که باعث ایجاد فشار به دندان ها می شود، خودداری کنید.

برای مراقبت بهتر از دندان های اصلاح شده آن ها را مرتبا تمیز نگاه داشته و مراقبت های شبانه جهت جلوگیری از آسیب های غیر عمدی را در نظر داشته باشید. در نتیجه مراقبت های بعد از اصلاح طرح لبخند، می تواند باعث افزایش طول عمر مواد استفاده شده از 10 تا 15 سال می شود.

با رعایت  نکات گفته از سوی دندان پزشک، و حضور منظم در جلسات، زیبایی لبخند خود را تضمین کنید.

نخستین مرحله در اصلاح طرح لبخند، معاینه و بررسی سلامت دهان و دندان است. زیرا سلامت لبخند شما مقدم بر زیبایی دندان های شماست. دندان هایی که لکه  و یا جرم دارند، با سفید کننده ها جلا داده می شوند، در نتیجه لبخند زیباتری خواهید داشت.

گام بعدی، تعیین خواسته ها و انتظارات شماست.

طول درمان اصلاح طرح لبخند، بر اساس روش های مورد استفاده عم از لمینت یا کاشت دندان تعیین می شود، ممکن است طی یک جلسه و یا بیشتر صورت گیرد.

ماندگاری این روش، ارتباط مستقیمی با رعایت نکات بهداشتی از سوی شما دارد. اما در نهایت، در پی افزایش سن، احتمال تغییر رنگ دندان ها وجود دارد. بنابراین، تنها راه حفظ زیبایی دندان ها، مراقبت از آن هاست. مسواک زدن و نخ دندان را هرگز فراموش نکنید. و مصرف موادی از قبیل کافئین، قهوه و یا مواد قندی را به حداقل برسانید در مقاله بعد به معرفی یک دندانپزشک خوب در تهران میپردازیم.

محصولات مربوط به دندانپزشکی زیبایی در کشور های مختلف و در سطوح کیفی مختلف تولید می شوند، عموما متریال های درجه یک که استاندارد های کیفی را گذرانده باشند و دارای برچسب هولوگرام که نشان دهنده اصالت محصول می باشد هزینه ی بیشتری نسبت به سایرین دارد و در عوض دارای ماندگاری بیشتری نیز می باشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.