دوشنبه ۲۸ اسفند ۰۲

هزینه اصلاح طرح لبخند

لبخند زدن یکی از اولین راه های ایجاد ارتباط در تعاملات اجتماعی است. شکل ظاهری دهان و دندان هنگام لبخند زدن، یکی از اولین مواردی است که توجه مخاطب را به خود جلب می کند و بسته به وضعیت بهداشتی و زیبایی ظاهری، می تواند موجب دلزدگی مخاطب و یا جذب علاقه او به ادامه ارتباط شود.

هزینه اصلاح طرح لبخند

۳۵,۰۶۵ بازديد

بهترین دندانپزشک زیبایی

در ادامه ی این مقاله در خصوص موضوعات زیر شما عزیزان را مطلع خواهیم کرد:

  1. دندانپزشک زیبایی در تهران
  2. لمینت دندان
  3. انواع لمینت دندان
  4. کاشت دندان
  5. تغذیه بعد از ایمپلنت
  6. هزینه اصلاح طرح لبخند
  7. ارتودنسی

از این‌که به فکر انتخاب یکی از روش‌های درمانی و زیبایی برای عارضه‌های دندانی خود بیفتید لازم است که دندانپزشک متخصص و باتجربه در این زمینه را بیابید و با اعتماد کامل به او بتوانید به درمان و ترمیم‌های بعدی اقدام کنید؛ بنابراین در انتخاب دندانپزشک زیبایی خود بسیار دقت نموده و اطلاعات لازم و کافی در رابطه با دانش و علم و همچنین میزان تجربه او کسب نمایید. روش‌های مختلفی برای شناخت بهترین دندانپزشک زیبایی و ترمیمی وجود دارد که یکی از این موارد بررسی میزان علم و سواد او می‌باشد. با مراجعه به بانک دندان‌پزشکان متخصص در حیطه زیبایی می‌توانید با این افراد آشنا شده و اطلاعات لازم در رابطه با مجوز و میزان تجربه کاری آن ها به دست آورید. در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با ویژگی‌های یک دندانپزشک متخصص و با تجربه در اختیارتان قرار خواهیم داد.

دندانپزشک زیبایی

بهترین دندانپزشک زیبایی تهران

برای انتخاب بهترین دندانپزشک زیبایی می‌بایست به چند موردتوجه کنید. یکی از مهم ترین ویژگی های دندانپزشک زیبایی خوب یا به تعبیر شما بهترین دندانپزشک زیبایی این است که دندانپزشک زیبایی خوب همزمان با زیبایی لبخند و دندان های شما به سلامت دهان و دندان شما نیز اهمیت می دهد.

یک دندانپزشک زیبایی می‌بایست از استانداردهای به‌روز برای روش‌های درمانی خود استفاده نماید و فراموش نکنید که این گروه از متخصصین دائماً در حال شرکت در دوره‌های مختلف برای بررسی انواع روش‌های مختلف برای درمان‌های زیبایی می‌باشند.صبر و حوصله بالا نیز یکی از ویژگی‌های بهترین دندانپزشک زیبایی محسوب می‌شود. به دلیل به کار بردن روش‌های مختلف برای درمان عارضه‌های متفاوت یک دندانپزشک زیبایی می‌بایست از اخلاق و صبر مناسب برخوردار باشد تا بتواند با بیمار خود به‌درستی ارتباط برقرار نماید.دندانپزشک زیبایی خوب با استفاده از تکنولوژی مدرن و نرم افزارهای طراحی لبخند، لبخندی زیبا به شما ارمغان می دهد.

در ادامه ی این مقاله برخی از خدمات زیبایی دندان نام برده و توضیح داده می شوند. اگر به فکر سلامتی و زیبایی دندان های خود هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین دندانپزشک زیبایی

لمینت دندان چیست؟   

 یکی از مهمترین درمان های دندانپزشکی زیبایی، لامینت ونیرها هستند. لامینت(Laminate)  یا  ونیر (Veneer)  یک لایه بسیار نازک سرامیکی و یا کامپوزیتی است که روی سطح جلویی دندانها  باند می شود.

لامینت ها برای اصلاح  بدشکلی – بدرنگی – شکستگی – ترک خوردگی – ویا کجی دندانها ونیز برطرف کردن فاصله بین دندانها کاربرد دارند.

گاهی اوقات لمینت ها میتوانند جایگزین مناسبی برای درمان ارتودنسی نیز باشند و بعنوان درمان راحت تر و مطمئن تر و سریعتر و کم هزینه تری مورد استفاده قرار بگیرند.

لمینت دندان

انواع لمینت دندان

  • لمینت سرامیکی  (غیر مستقیم)
  • لمینت کامپوزیتی  (مستقیم)

منظور از لمینت مستقیم این است که دندانپزشک لامینت کامپوزیت را مستقیم روی دندان شکل می دهد و با اشعه فیکس می کند و منظور از لمینت غیرمستقیم این است که پس از تراش و قالب گیری دندان توسط دندانپزشک، لمینت در لابراتوار ساخته می شود.

 

لمینت سرامیکی

لامینت سرامیکی یک لایه نازک حدود 1-2 میلیمتر  از جنس پرسلن یا همان چینی ویا سرامیکی خاصی می باشد  که پس از  تراش مختصر سطح جلویی دندان و قالب گیری توسط دندانپزشک، در لابراتوار ساخته شده سپس روی دندان چسبانده می شود.

لمینت کامپوزیتی

لامینت کامپوزیتی نیاز به قالب گیری و لابراتوار ندارد و حتی  نیاز به همان تراش مختصر دندان را هم ندارد و مستقیما کامپوزیت توسط دندانپزشک روی سطح مینای دندان بدون هیچگونه تراش، گذاشته شده، شکل داده می شود و با اشعه فیکس می شود. که این حتی می تواند به عنوان یک لایه محافظت کننده روی مینای دندان  در طول سالها  نقش مهمی ایفا کند.به خصوص در مواردی که مینای دندان دچار مشکلاتی مثل ساییدگی، شکستگی، لب پریدگی، ترک های ریز و یا تحلیل می باشد ، لمینیت کامپوزیتی نه تنها هیچ آسیب و ضرری به مینای دندان نمی رساند بلکه به عنوان یک لایه محافظت کننده و پوشاننده روی مینای دندان بسیار مفید هم هست ضمن اینکه زیبایی بی نظیری هم ایجاد می کند.البته در زیبایی و جلوه طبیعی  و طول عمر لامینیت ها،  تکنیک دقیق توسط دندانپزشک  ومواد مورد استفاده با کیفیت بالا، تاثیر بسزایی دارد.

 

ایمپلنت چیست

از سال های خیلی دور بشر همواره در پی جایگزینی دندان های از دست رفته ی خود بوده است و این کار را به صورت کاشت دندان در حال حاضر مشاهده می کنیم. قومی به اسم اتروسکان ها وجود داشت که در ایتالیا زندگی می کردند که این افراد برای ساخت دندان مصنوعی از استخوان های گاو های نر استفاده می کردند و گروه دیگری از نژادها به نام ” مایان” از دندان های مصنوعی ای از جنس صدف که جایگزین دندان های ثنایای از بین رفته استفاده می شد.

تاریخچه کاشت دندان

در زمان های قدیم خیلی از این اتودها برای کاشت دندان انجام گرفت که شروع آن از قرن 19 ام بود و از جمله ی آنها می توان به کاشت دندان در دهان یکی دیگر بود و بعد آن را در دهان کسی دیگر می گذاشتند که با این کار بیماری های عفونی را زیاد می شد و این بیماری عواقب جدی ای در پیش داشت. و از موارد دیگر این تجربه های شکست خورده می توان به کاشت دندان هایی از جنس نقره، سرب، طلا و چینی اشاره کرد که از این موارد، نتیجه ی مناسبی دریافت نکرده اند و بعدها در قرن بیستم میلادی در سال 1931 (م)، یکی از کشفیاتی که توسط یکی از دکترهای آن زمان این بود که از آلیاژ “ویتالیوم ” برای ساخت ایمپلنت و دندان های مصنوعی استفاده می شد و در این قرن در سال 1947 یکی از دیگر از کاشف ها توانست ماده ای از فلز تانتالیوم آلیاژی به دست آورد که برای این کار مورد استفاده قرار می گرفت و بعدها در همین سال ها و در این دوره آلیاژ هایی از جنس کروم و کبالت نیز اختراع گردید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنتولوژی یک علم در شاخه های علمی می باشد، که در این علم تیم های تحقیقاتی زیادی شکل گرفتند که این تحقیقات نشان دهنده ی اهمیت به مبحث کاشت دندان در حال حاضر نیز می باشد و از جمله ی این تیم ها تیم تحقیقاتی سوئد بود که در این مورد اطلاعات زیادی را به دست آوردند. این تیم به دست یک جراح ارتوپد اداره می شد که آنها به طور میکروسکوبی در مورد بافت های دندانی کار می کردند که روی یک خرگوش، که با پیوند آن به استخوان ران ایجاد می گردد که بعد از مدتی این استخوان ران پیوند خوب و مناسبی با استخوان داشت که از آلیاژ تیتانیوم به دست می آمد. این رخداد مهم در علم کاشت دندان  ”اوسینتگریشن” گرفت.

 

به طور کل ایمپلنت جایگزین ریشه دندان می گردد و در این جایگزینی به استخوان چفت شده و محکم می شود که در اتصال هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی گردد و می توان گفت که این ایمپلنت ها هیچ فرقی چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ کیفیت با دندان طبیعی ندارد و این دندان می تواند هم محکم و هم کار دندان قبلی را به خوبی انجام می دهد. اما در مواردی نمی توان را آن را درست کرد خیلی خوب چفت کرد که باید با ایجاد تعدادی دیگر از ایمپلنت های دیگر این مشکل را برطرف نمود.

 

از لحاظ ظاهری هم می توان گفت دندان ایمپلنت و کاشته شده زیبایی دندان طبیعی و قبلی را دارد و با کاشت دندان شما می توانید جذابیت و زیبایی خود را حفظ کنید و از لحاظ ظاهری هیچ مشکلی نداشته باشید. این روش کاشت دندان هیچ گونه عوارضی را ایجاد نمی کند و از لحاظ کیفیت هم در حد عالی می باشد. مزایای زیادی در این نوع وجود دارد که از جمله ی آن می توان به حالت عادی برگشتن فک، جلوگیری از آسیب رسیدن به دندان های مجاور، تحرک ناپذیری (اذیت نکردن آن در دهان و جا به جا نشدن آن)، کم کردن درد دندان، فیکس بودن و از ایجاد دردسرهای بعدی جلوگیری کردن اشاره کرد. فلز تیتانیوم تاکنون از مزیت هایی برخوردار می باشد که با واسطه ی اتصال و پیوند بیولوژیکی با استخوان خیلی از مشکلات استخوانی و بیماری های زیادی را بهبود بخشیده است.

هزینه کاشت دندان

اشاره شد که ایمپلنت از تحلیل رفتن دندان جلوگیری می کند که از جمله ی آنها می توان به جلوگیری از تحلیل رفتن اسخوان فک اشاره کرد و به مرور وقتی کاشت دندان صورت می گیرد که استخوان آن ناحیه را قوی می کند و جا می افتد. که با کشیدن دندان بعد از آن بلافاصله بهتر است از کاشت دندان غافل نشویم تا بعدها مجبور نشویم که مدت زمان زیادی را منتظر درست شدن فک و استخوان های صورت خود باشیم و این عمل با زودتر انجام شدن به نتیجه ی دلخواه می رسد.

 

عملکرد دندان های ایمپلنت و کاشته شده را می توان به گونه توصیف نمود که ایمپلنت دندانی با استخوان فک به راحتی وصل می گردد و یکی از کارهای مهم و اساسی در کاشت دندان می باشد و در این مورد می توان گفت که با اتصال قوی استخوان و پوشش دهی اطراف و کل آن را استفاده های دیگر از آن کرد که خیلی از بیماران را درمان کرده و استفاده ی فراوانی دارد. در روی ایمپلنت شیار هایی بر روی سطوحش وجود دارد که این شیار ها می تواند که این شیار ها در استخوان فک پیچ می گردد و با گذشتن مدت زیادی این این ایمپلنت با افزایش توده ی استخوانی بیشتر دندان محکم تر می شود و بخش تاج آن را به صورت دندان طبیعی درست کرد. تعداد کارگذاری ایمپلنت بستگی به جایگاه دندان و تراکم آن دارد ولی عموماً وجود یک ایمپلنت برای یک دندان از دست رفته کافی است.

کاشت دندان چیست

کاشت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

کاشت دندان برای افرادی که دارای سلامت عمومی کاملی باشند که در این صورت اگر هم فرد مورد نظر سیگاری و یا معتاد به مشروبات الکلی داشته باشد، نتیجه ی خوبی یقیناً از کاشت دندان نخواهند گرفت زیرا هم پلاکت های دندان و هم بافت های لثه از بین رفته و کم کم نابود می گردد و تحلیل می شوند. بیشتر دندانپزشکان از انجام ایمپلنت و کاشت دندان برای افراد سیگاری و کسانی که در کل از دود استفاده می کنند، خودداری می کنند.

 

داشتن دندان هایی سالم برای فرد احساس خرسندی به فرد داده و اعتماد به نفس فرد را بالا می برد. زیرا با صنعتی شدن مواد قندی ایجاد پوسیدگی در دندان ها شروع به افزایش در افراد شد که امروزه شاهد این موضوع هستید که با بالا رفتن سن افراد دندان هایی پوسیده آنها زیاده شده به طوری فرد ناگزیر است آنها را بکشد و در صورت نداشتن یک یا چند دندان فرد دیگر قادر نخواهد بود که مواد غذایی را مورد استفاده قرار دهد و آنها را خوب بوجود و همچنین دهان خود را باز کند زیرا نداشتن دندان چهره جالبی را برای فرد ایجاد نمی کند. و در این مرحله است که فرد ناگزیر است روشی را به کار ببرد که برای دندان های خود جایگزینی قرار دهد که راه های زیادی برای این کار وجود دارد از جمله کاشت دندان، لمینت دندان و استفاده از دندان های مصنوعی متحرک که هر یک از این روش ها دارای معایب و مزایایی هستند به طور مثال در روش کاشت دندان هزینه کاشت دندان برای فرد بالا بوده و عده ی کمی از مردم تن به انجام این کار می دهند زیرا علاوه بر هزینه استفاده از این روش بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد.

 

جهت جلوگیری از بروز پوسیدگی در دندان لازم به ذکر است که بدانید قند ها مهمترین عامل در ایجاد این پوسیدگی بوده به طوری که میکروب های موجود در دهان علاقه شدیدی به مواد قندی داشته که در صورت استفاده این مواد در تقویت آنها کمک کرده و این فرصت به آنها داده می شود که کار پوسیدگی دندان را آغاز کنند. برای جلوگیری از این امر باید استفاده از این مواد را کاهش داده و مواد قندی که صنعتی هستند را نسبت به قند های طبیعی همانند خرما را کاهش داده و در صورت استفاده از مواد قندی از مسواک استفاده کرده و یا در حد امکان دهان خود را شستشو نمائید. با این کار از ماندن مواد قندی در دهان جلوگیری کرده و این فرصت را به میکروب نمی دهید که از آنها تغذیه کنند. عامل دیگری که در بروز پوسدگی دندان نقش دارد کاهش بزاق دهان می باشد.

 

از گذشته تا به امروز انسان ها به دنبال راهی برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود بوده اند و جهت تحقق این کار از راه ها و مواد مختلفی استفاده شد تا بالاخره موفق به ساخت ایمپلنت شدند. ایمپلنت با جنس تیتانیومی که دارد امروز بهنرین روش برای جایگزین کردن یک یا چند دندانی که از دست رفته می باشد. و به صورت یک ریشه در لثه بیمار جایگذاری شده و یک دندان مصنوعی به سر دیگر آن وصل می شود.

 

افراد هنگام تصمیم به کاشت دندان این کار برای آنها مبهم بوده و نمی توانند تصمیم بگیرند زیرا هزینه های مختلفی جهت ایمپلنت دندان وجود دارد و علت این تفاوت هزینه را نمی دانند. و عده ای بر اساس هزینه بالا کیفیت را ارزیابی می کنند اما لازم به ذکر است که با هزینه نمی توان کیفیت را ارزیابی کرد و در کل ایمپلنت در دو نوع کیفیت بالا و متوسط ساخته می شود. و بر اساس کیفیت می توان آنها را ارزیابی کرد. زیرا برای مثال ایمپلنتی که در کشور سوئیس مورد ساخت و ساز قرار گرفته و با کیفیت خوب از ایمپلنتی که در سوئیس با کیفیت متوسط ساخته شده بهتر است و این بهتر بودن بسته به مواد به کار برده شده در ایمپلنت می باشد و نه برند و طراحی ایمپلنت.

 

مقایسه کاشت دندان های مختلف
  • از دست دادن دندان: در صورتی که شما تنها یک دندان خود را از دست داده باشید راه های مختلفی برای کاشت دندان با هزینه کاشت دندان متفاوتی وجود دارد. ولی باید در نظر گرفت کدام راه برای جایگزینی بهتر بوده و کاشت دندان شما سبب ضربه زدن به دندان های مجاور با آن دندان نگردد. در صورتی شما از روش بریج جهت جایگزینی دندان استفاده نمائید این روش معایبی از قبیل بروز پوسیدگی تدریجی در دندان های مجاور به علت ایجاد تراش در آنها شده و استخوان فک طی گذشت زمان تحلیل داده می شود. بهترین راه حل ممکن جهت جایگزینی دندان از دست رفته شما ایمپلنت دندان یا کاشت دندان می باشد که با به کار بردن این روش مطمئن می توانید یک دندان دائمی در صورت رعایت بهداشت دهانی بدست آورید و دندان های مجاور نیز در سلامت کامل به سر ببرند و استخوان فک نیز در این روش تحلیل نخواهد رفت. و هزینه کاشت دندان در این روش بسته به مواد به کار رفته و کیفیت ایمپلنت می باشد.

 

  • در صورتی که بیش از یک دندان خود را از دست داده باشید: راه حلی که متداول است استفاده از پلاک متحرک می باشد که این روش نیز معایبی را شامل می شود که از معایب آن می تواند به مواردی که در زیر ذکر می شود اشاره نمود. پلاک متحرک پارسیل به علت سنگینی و فشار گیره ای که به دندان های پایه وارد می شود باعث لقی در آنها شده و لق شدن دندان پوسیدگی تدریجی را در بر دارد. و در این شرایط نیز بهترین راه کاشت دندان یا ایمپلنت دندان هست هر چند هزینه کاشت دندان در این روش بالاتر خواهد بود.

 

  • در صورتی که فرد کل دندان های خود را از دست داده باشد: راه حلی که آنها را بسیاری به کار می برند استفاده از پروتز های کامل متحرک می باشد که با این نوع دندان های مصنوعی فرد دچار مشکل در صحبت کردن می شود و طعم غذا را احساس نخواهد کرد و در حرف زدن نیز دچار اخلال می گردد. برای رفع این مشکل نیز می توان از ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت استفاده کرد.

یک روش به این صورت است که می توان از چهار ایمپلنت با قطر دو میلیمتر استفاده نمود که این نوع در افرادی کاربرد دارد که استخوان فک آنها تحلیل رفته و از این ایمپلنت پس از اینکه در فک4  سر توپی شکل قرار گرفت به شکل یک کاسه دندان های مصنوعی را به خود همانند یک پایه نگه می دارد. البته هزینه کاشت دندان در این روش بالاتر است. و در روش دیگر 8 ایمپلنت  مورد استفاده قرار می گیرد و در فک پایین نیز 6 عدد که پروتز ها بر روی این 14 ایمپلنت قرار داده می شوند که هزینه کاشت دندان در هر دو مورد متفاوت است. در هنگام کاشت دندان، هزینه های لابراتواری نیز باید محاسبه شود که این مورد به هزینه کاشت دندان اضافه می کند. هزینه کاشت دندان بستگی به نوع و کیفیت ایمپلنت نیز دارد. اگر شما از ایمپلنت با کیفیت بهتر استفاده می کنید، هزینه کاشت دندان بالاتر خواهد رفت. چون هزینه ساخت قطعات ایمپلنت برای شرکت سازنده ایمپلنت بالاتر خواهد بود.

 

تغذیه بعد از جراحی ایمپلنت

 

کلیه بیماران بعد از جراحی ایمپلنت لازم است از دندان و دهان خود به نحو احسنت مراقبت کنند ‌تا دندان جراحی شده سریعتر بهبود پیدا کند. برای بیشتر بیماران ممکن است سوال شود که بعد از کاشت دندان چه نوع برنامه غذایی را باید استفاده کنند و تا چه مدت باید رعایت های لازم را در این باره انجام دهند. بعد از قراردادن ایمپلنت در استخوان فک مریض، سلول‌های استخوان فک تلاش می‌کنند خود را به ایمپلنت چسبانده تا به یک ریشه‌ی طبیعی مبدل شوند و پس از گذشت زمان بافت پیوندی به استخوان طبیعی پیوند خورده می شود.  به علت وارد امدن فشار به ایمپلنت‌ در مراحل اولیه بعد از جراحی ایمپلنت ، ممکن است به رشد بافت‌های جدید آسیب وارد شود، پایه‌های ایمپلنت سست گردیده و سبب از بین رفتن ایمپلنت دندان شود.

 

اولین ساعات پس از کاشت ایمپلنت

در اولین ساعت ها بعد از جراحی ایمپلنت، میزانی احساس تورم، درد و خونریزی در محل جراحی ایمپلنت بسیار طبیعی و قابل پیش بینی است. برترین گزینه استفاده از غذاهای نرم در این زمان است تا به بافت پیوند خورده ضربه و آسیب وارد نیاید. سعی بفرمایید مصرف مایعات را به حداکثر برسانید تا روند بهبود سریع تر انجام شود.

 

 هفته‌ اول پس از کاشت ایمپلنت

در این مرحله توصیه می شود همچنان از رژیم غذایی مملو از غذاهای نرم استفاده بفرمایید. همچنین سعی بفرمایید از جویدن غذا هرچند نرم علی الخصوص در محل کاشت ایمپلنت، خودداری بفرمایید.

 

سه تا شش ماه پس از کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان هنگام جراحی ایمپلنت روندی است که کم کم با گذشت زمان و به طور متوسط در یک دوره شش ماهه در بیماران به انتها می رسد. ایمپلنت در پشت دهان و بخشی از آن هم در فک بالایی قرار گرفته و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بطور کامل با فک جوش و پیوند بخورد. در مورد هایی که کیفیت استخوان بیمار مناسب نباشد، طول مدت جوش خوردن استخوان و ایمپلنت طولانی تر گشته و همچنین در مواردی امکان دارد تا نه ماه نیز طول بکشد.

 

هماهنگی و تعادل دندان ها

هم اندازه نبودن، و یا وجود فواصل میان دندان ها در صورت نیاز با ارتودنسی و یا ونیر اصلاح می شوند.

دندان های از دست رفته و شکسته

شکستگی دندان ها مستقیما بر زیبایی ظاهر شما تاثیر منفی می گذارند، و خطر پوسیدگی دندان ها از افزایش می دهند، پس روش جایگزین مناسب می تواند بخش جدایی ناپذیر زیبایی صورت و سلامت شما باشد. دندان های از دست رفته را می توان با ایمپلنت های دندانی، پر کننده ها و یا پروتزهای جزئی  دیگر جایگزین کرد.

هماهنگی و تعادل

دندان های نابرابر، تراشیده شده و ترک خورده، به بهبود کلی لبخند و زیبایی آن تاثیر می گذارند.

لب ها، طرح لبخند و گونه ها

صورت بد شکل و یا پیر می تواند با اصلاح طرح لبخند و مراحل چندگانه ی ارتودنسی و یا جراحی فک و صورت جوان تر و زیبا تر به نظر برسد.

عوامل تاثیر گذار در اصلاح طرح لبخند

علاوه بر رنگ، تراز و تعادل دندان ها  که در جلوه ظاهری زیبا تاثیر گذار هستند، عوامل دیگری بر این نمود ظاهری تاثیر می گذارند که موارد زیر راش امل می شود:

طول دندان

درمان دندان های کوتاه تر با تغییر شکل و تغییر اندازه طولی دندان های جلو، با پیوند کامپوزیت و یا پروسلین ونیر انجام می شود. اگر طرح لبخند زیبایی ندارید، طرح لثه ها و طول ظاهری دندان ها به روش لیزر اصلاح می شوند.

بزرگ شدن طول دندان ها همچنین  بر زیبایی  صورت شما تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، دندانهای صاف، طولانی و مربعی شکل تاثیر و زیبایی لبخند را دو چندان می کند.

حفظ نتیجه به دست آمده از اصلاح طرح لبخند

مراحل  زیبایی دندان مستلزم مراقبت های دهانی منظم است. بلیچینگ دندان باید در صورت نیاز به منظور حفظ و نگهداری و درخشندگی دندان تکرار شود، زیرا لمینت ونیر ممکن است تراشیده، شکسته و یا و نیاز به جایگزینی داشته باشد. پیوند کامپوزیت می تواند باعث بالا رفتن امکان جایگزینی و پر شدگی دندان ها شود. تاج های دندانی پس از 10 تا 15 سال نیاز به جایگزینی دارند، پس  برای رسیدن به نتایج مطلوب مورد نظر ،در انتخاب مواد و پزشک خود دقت کنید.

نخ دندان :استفاده مرتب  از نخ دندان می تواند باعث از میان بردن پلاک های دندانی و آلودگی ها شده، همچنین از پوسیدگی آن ها به طور چشمگیری جلوگیری کند

استفاده از دهان شویه بدون الکل، استفاده از دهان شویه های الکلی می تواند پیوندهای ونیر و تاج دندان را از بین ببرد.

 

هزینه اصلاح طرح لبخند 

طول دوره درمان برای اصلاح طرح لبخند ، پزشک معالج، محل زندگی، بیمه درمانی، وضعیت سلامت دهان و دندان شما عوامل مهم در تعیین هزینه اصلاح طرح لبخند می باشد.

از خوردن و آشامیدن چه چیزهایی اجتناب کنیم؟

از مصرف غذاهایی که قند بالایی دارند به منظور جلوگیری از ایجاد حفره های دندانی پرهیز کنید. مصرف انواع قهوه، نوشابه و  نوشیدنی های حاوی الکل و چای را کم کنید.

مراقبت های بعد از اصلاح طرح لبخند

از جویدن مواد غذایی سفت که باعث ایجاد فشار به دندان ها می شود، خودداری کنید.

برای مراقبت بهتر از دندان های اصلاح شده آن ها را مرتبا تمیز نگاه داشته و مراقبت های شبانه جهت جلوگیری از آسیب های غیر عمدی را در نظر داشته باشید. در نتیجه مراقبت های بعد از اصلاح طرح لبخند، می تواند باعث افزایش طول عمر مواد استفاده شده از 10 تا 15 سال می شود.

با رعایت  نکات گفته از سوی دندان پزشک، و حضور منظم در جلسات، زیبایی لبخند خود را تضمین کنید.

نخستین مرحله در اصلاح طرح لبخند، معاینه و بررسی سلامت دهان و دندان است. زیرا سلامت لبخند شما مقدم بر زیبایی دندان های شماست. دندان هایی که لکه  و یا جرم دارند، با سفید کننده ها جلا داده می شوند، در نتیجه لبخند زیباتری خواهید داشت.

گام بعدی، تعیین خواسته ها و انتظارات شماست.

طول درمان اصلاح طرح لبخند، بر اساس روش های مورد استفاده تعیین می شود، ممکن است طی یک جلسه و یا بیشتر صورت گیرد.

ماندگاری این روش، ارتباط مستقیمی با رعایت نکات بهداشتی از سوی شما دارد. اما در نهایت، در پی افزایش سن، احتمال تغییر رنگ دندان ها وجود دارد. بنابراین، تنها راه حفظ زیبایی دندان ها، مراقبت از آن هاست. مسواک زدن و نخ دندان را هرگز فراموش نکنید. و مصرف موادی از قبیل کافئین، قهوه و یا مواد قندی را به حداقل برسانید.

ارتودنسی چیست

 

ارتودنسی شاخه‌ای از دندان‌پزشکی است که به اصلاح حالت دندان‌ها و فک‌هایی می‌پردازد که در موقعیتی نامناسب قرار گرفته‌اند. دندان‌های کج یا دندان‌هایی که به درستی کنار یکدیگر قرار ندارند به خوبی و به آسانی تمیز نمی‌شوند؛ و به همین علت، احتمال از دست رفتن‌شان بر اثر پوسیدگی دندان و بیماری‌ّهای پیرادندانی بیش‌تر می‌شود؛ بدتر آن‌که ممکن است با ایجاد استرس مضاعف بر ماهیچه‌های درگیر در فرایند جویدن به بروز سردرد، اختلال مفصل گیجگاهی (سندرم مفصل تمپورومندیبولار TMJ)، و گردن درد، شانه درد و کمر درد منجر شود. هم‌چنین، دندان‌هایی که به شکل کج یا نادرست در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند می‌توانند از جذابیت ظاهر افراد نیز بکاهند.از جمله فواید درمان ارتودنسی می‌توان به ارتقاء سلامت دهان، بالا بردن جذابیت چهره، و افزایش طول عمر دندان‌ها اشاره کرد.به فرد متخصص در این حوزه ارتودنتیست می‌گویند. ارتودنتیست علاوه بر گذراندن دوره‌ی چهار ساله‌ در دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، باید بیش از دو سال نیز در دوره‌های آموزشی ارتودنسی (که در ایالات متحده زیر نظر انجمن دندان‌پزشکی آمریکا برگزار می‌شود) شرکت نماید.

ارتودنسی

نیاز به ارتودنسی

تنها دندان‌پزشک یا متخصص ارتودنسی می‌تواند تشخیص دهد آیا انجام ارتودنسی برای‌تان سودمند است یا خیر. دندان‌پزشک یا ارتودنتیست فقط با کمک ابزارهای تشخیصی نظیر مطالعه‌ی کامل سابقه‌ی سلامت بدن و دندان، معاینه‌ی بالینی، مدل گچی دندان، و عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس می‌تواند در مورد سودمندی انجام ارتودنسی و انتخاب برنامه‌ی درمانی مناسب برای فرد تصمیم‌گیری کند.

چنان‌چه شما نیز با مشکلات زیر درگیر هستید، احتمالا بهتر است برای انجام ارتودنسی اقدام کنید:

اور بایت (overbite) یا مشکل جلو بودن دندان‌ها و فک بالا – در این حالت، دندان‌های بالاییِ جلوی دهان بیش از اندازه به سمت جلو متمایل هستند و با دندان‌های پایینیِ جلوی دهان فاصله دارند

آندر بایت (underbite) یا مشکل جلو بودن دندان‌ها و فک پایین – در این حالت، دندان‌های پایینیِ جلوی دهان بیش از اندازه به سمت جلو متمایل هستند و با دندان‌های بالاییِ جلوی دهان فاصله دارند

کراس بایت (crossbite) – در این حالت، دندان‌های بالا که به صورت طبیعی باید کمی جلوتر از دندان‌های پایین باشند، پشت آن‌ها قرار می‌گیرند

اپن بایت (open bite) – در این حالت، بین دندان‌های بالا و پایین، چه در جلوی دهان و چه در دو سویی دیگر آن،فاصله وجود دارد.

ناهماهنگی در خط وسط دندان‌ها – در این حالت، مرکز دندان‌های بالایی جلوی دهان با مرکز دندان‌های پایینی در یک خط قرار ندارند

فاصله‌ بین دندان‌ها – هرگونه شکاف یا فاصله بین دندان‌ها که ممکن است به علت از دست دادن یکی از آن‌ها یا رویش نامناسب‌شان ایجاد شود

ازدحام دندان‌ها – در این حالت، تعداد دندان‌ها بیش‌تر از فضای داخل دهان است

چگونه ارتودنسی می‌تواند به شما کمک کند؟

برای کمک به جابه‌جایی دندان‌ها، شکل‌دهی مجدد ماهیچه‌ها و اصلاح ناهنجاری‌های فک می‌توان از انواع مختلف ابزارها، چه ثابت و چه متحرک (قابل برداشتن)، استفاده کرد. این ابزارها با وارد آوردن فشار مناسب و ملایم بر نواحی مختلف دندان‌ها و فک باعث اصلاح حالت آن‌ها می‌شوند. موثرترین روش ارتودنسیِ مناسب یک فرد بر اساس شدت ناهنجاری‌ها و مشکلات دندان و فک وی متغیر است.

ارتودنسی چیست

 

ابزارهای ثابت ارتودنسی

بریس (brace) – بریس یکی از متداول‌ترین ابزارهای ثابت ارتودنسی است که شامل بند، سیم و/یا براکت می‌شود. بندها را به یک یا چند دندان متصل می‌نمایند و از آن به عنوان پایه و محور کل ابزار استفاده می‌کنند؛‌ غالبا براکت‌ها را نیز به جلوی دندان‌ها می‌بندند. سیم‌های ارتودنسی را از  داخل براکت‌ها رد می‌کنند و به بندها متصل می‌نمایند. با کشیدن سیم ارتودنسی فشار لازم را بر دندان‌ها وارد می‌کنند که این فشار به تدریج دندان‌ها را به موقعیت مناسب‌شان حرکت می‌دهد. این بریس‌ها معمولا به صورت ماهانه تنظیم می‌شوند تا این‌که پس از گذشت چند ماه تا چند سال نتیجه‌ی مطلوب به دست بیاید. امروزه بریس‌ها کوچک‌تر و سبک‌تر شده‌اند و نسبت به گذشته کم‌تر فلزی هستند. این بریس‌ها برای بچه‌ها به رنگ‌های روشن طراحی می‌شوند و هم‌چنین برای بزرگسالان نیز از جنس‌ شفاف استفاده می‌شود.

ابزارهای ثابت ویژه – برای کنترل مکیدن شست یا فشار زبان به دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این ابزار توسط بند به دندان‌ها متصل می‌شود. از آن‌جا که وجود این ابزار هنگام غذا خوردن بسیار آزاردهنده است، استفاده از آن باید به عنوان آخرین راهکار در نظر گرفته شود.

نگهدارنده‌ی فضای خالی دندان شیری – چنان‌چه کودکی خردسال پیش از موعد یکی از دندان‌ها شیری‌اش را از دست بدهد، برای خالی نگه داشتن فضای این دندان از ابزاری با عنوان نگهدارنده‌ی فضای دندان شیری استفاده می‌کنند؛ این ابزار تا رویش دندان دائمی در دهان کودک باقی می‌ماند. یک بند را به دندانی در کنار فضای خالی متصل می‌کنند، و یک سیم را از این بند به دندان واقع در آن طرف فضای خالی می‌کشند.

ابزارهای متحرک ارتودنسی

الاینر (aligner)

استفاده از این ابزار، روشی است که جایگزین روش سنتی استفاده از بریس برای بزرگسالان شده است و ارتودنتیست‌ها به شکلی فزاینده برای حرکت دندان‌ها به محل مناسب خود از آن استفاده می‌کنند؛ نحوه‌ی عملکرد از این ابزار درست مانند عملکرد ابزار ثابت ارتودنسی است، ولی در این روش خبری از سیم فلزی و براکت نیست. الاینرها تقریبا نامرئی هستند و می‌تواند آن‌ها را هنگام غذا خوردن، مسواک زدن، و استفاده از نخ دندان از دهان خارج نمود.

نگهدارنده‌ی متحرک فضای خالی دندان شیری

این ابزار نیز درست مانند نوع ثابت‌اش برای خالی نگه داشتن فضای بین دو دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار از جنس آکریلیک است که بر اساس شکل فک افراد ساخته می‌شود، و دارای شاخه‌های پلاستیک یا سیمی است که بین فضای خالی دو دندان قرار می‌گیرد تا این فاصله را حفظ نماید.

ابزار اصلاح موقعیت فک

این ابزار که آتل فک نیز نام دارد در بخش‌های بالا یا پایین فک نصب می‌شود و کمک می‌کند فک افراد به مرور زمان به شکلی مناسب‌تر از حالت اول در بیاید. این ابزار برای درمان اختلال مفصل گیجگاهی (TMJ) نیز استفاده می‌شود.

محافظ (ضربه‌گیر) لب‌ها و گونه‌ها

این ابزار برای دور نگه داشتن لب‌ها و گونه‌ها از دندان‌ها طراحی شده است. ماهیچه‌های لب و گونه می‌تواند بر روی دندان‌ها فشار اضافی وارد کنند، و این ابزار از شدت این فشار  می‌کاهد.

باز کننده‌ی سقف دهان

از این ابزار برای باز کردن قوس فک بالایی استفاده می‌شود. این ابزار که یک صفحه‌ی پلاستیکی است زیر سقف دهان نصب می‌شود. در این ابزار پیچ‌هایی قرار دارند که بر صفحه‌ی پلاستیکی فشار می‌آورند؛ این صفحه نیز بر مفاصل استخوان‌های سقف دهان فشاری رو به بیرون وارد می‌کند تا با باز کردن آن از دو طرف، ناحیه‌ی سقف دهان را کمی بازتر کند.

نگهدارنده‌ی متحرک

این ابزار که زیر سقف دهان نصب می‌شود از بازگشت دندان‌ها به حالت قبلی‌شان جلوگیری می‌کند. هم‌چنین با ایجاد برخی تغییرها می‌توان از این ابزار برای پیشگیری از مکیدن انگشت شست نیز استفاده کرد.

هدگیر (headgear)

این ابزار متشکل از بندی است که پشت سر را فرا می‌گیرد و با یک سیم فلزی به جلوی سر متصل می‌شود. هدگیر فرایند رشد فک بالایی را کند می‌کند و دندان‌های پشتی را در برابر فشار دندان‌های جلویی سر جای خود نگه می‌دارد.

.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.